lördag 22 november 2008

Super*Heroez



Själv såg man ju den tidiga 80-talsversionen med Max von Sydow som Ming, (1980 t o m; alltid tyckt den rollen liknade Christopher Lee!) vem kan glömma frasen "Pathetic earthlings!"...tills hjälten kom och räddade dagen. (Med Queens soundtrack spelande i bakgrunden - stolt ägare av den gula skivan)



Affisch från POSTER, (som jag såg gamle chef.red. från bli intervjuad på Nyhetsmorgon häromdagen, och pratade Kiss bl.a. och blev mycket "det var bättre förr" snack) den satt bredvid en röd T-Ford och mintgrön Cheva 57, bredvid alla Kiss affischer hängde den, inte undra på att man fascinerats av New York och USA och hjältar alltid.


<<<<< KLICKA för överraskningsbilden: Anders Linder, mannen bakom mannen framför kameran, i sitt esse på scen.

De tidiga Blixt Gordon serierna är bland de bäst tecknade någonsin vid sidan av serier som Spirit.
Stålmannen är mer klassisk dagstrip liksom Fantomen.

Kapten Zoom TV-serieintro

"Vanliga fraser som jag minns var: -Galaxer i mina braxer! och så förstås något socialt konstaterande som var vanligt på 70-talet: -Höginkomsttagare bor i låghus, låginkomsttagare bor i höghus!

Anders Linder som spelar Kapten Zoom var även med i andra barnprogram som Ville, Valle och Viktor. Programmets fullständiga titel var: Galaxer i mina braxer, sa Kapten Zoom och gick 1976. Om jag inte misstar mig så sjöng även Linder med i Nja-gruppen i låten "Länge leve den fria forskningen!" ("Werner von Braun, han gjorde farliga raketer!")
- Jag Minns Mitt 70-tal

Stjäla kan man av svt då de inget ser men den här Kapten Zoom-texten är direkt hämtad från Jag Minns Mitt 70-tal på 70tal.blogspot.com, ännu en blogspotkollega är'nt vi bra, bättre än bil eller tågspottare är vi, jomen.

...där jag även hittade den här kultserien med Gösta Ekman
'utom tävlan' så att säga.


Bloggar om Stålmannen, Anders Linder, Kapten Zoom, Blixt Gordon, Film, TV, Seriehjältar, Christopher Reeve, Popkultur, Galaxer i Mina Braxer

Be well,
LordParzifal

Inga kommentarer: